ZAJĘCIA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE
Czym są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?
Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne są jednym z zajęć specjalistycznych, które zmierzają do jak najpełniejszego rozwoju dziecka. Celem zajęć jest rozwój ucznia oraz poprawę jego funkcjonowania w życiu codziennym. Zajęcia prowadzone są dla uczniów na każdym etapie edukacyjnym. Zajęcia te, nie polegają na wyrównywaniu zaległości i braków w nauce. Temu służą zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, będące zupełnie inną formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom na terenie szkoły.
Do kogo są skierowane?
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się, czyli z dysleksją. Trudności te wynikają z pewnych zakłóceń w rozwoju dziecka: czynności mowy, spostrzegania, pamięci (słuchowej i wzrokowej), ruchu czy koncentracji. Zajęcia pomagają przezwyciężyć skutki niepowodzeń szkolnych, tj. trudności w czytaniu, pisaniu oraz przywracają prawidłowe postawy uczniów wobec dalszej nauki. Każdy uczestnik terapii ma do zrealizowania zestaw ćwiczeń indywidualnych opracowany przez nauczyciela prowadzącego grupę, w oparciu o zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Co ćwiczymy na zajęciach?
W czasie zajęć wykorzystywane są różnorodne metody wspomagania rozwoju ucznia. Zajęcia pomagają opanować podstawowe umiejętności szkolne (naukę czytania, pisania, liczenia) poprzez:
- ćwiczenia poprawy koncentracji uwagi na danej czynności, spostrzegawczości,
- ćwiczenia poprawy pamięci i logicznego myślenia,
- polepszanie funkcji wzrokowej wraz z funkcją orientacji przestrzennej,
- usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- doskonalenie sprawności manualnej (funkcjonowanie analizatora kinestyteczno-ruchowego),
- usprawnianie percepcji słuchowej, analizy i syntezy słuchowej, koordynacji słuchowo-ruchowej i słuchowo-wzrokowej
- kształtowanie umiejętności porównywania, segregowania i samokontroli,
- doskonalenie sprawności ruchowej,
- poprawę umiejętności czytania,
- ćwiczenia poprawiające grafikę pisma lub naukę pisania od podstaw
- kształtowanie procesów myślenia, tworzenia pojęć
- poprawę umiejętności liczenia
- nabywanie umiejętności stosowania poprawnej ortografii
- ćwiczenia relaksacyjne, koncentracji uwagi, wyciszające.
Bogumiła Wincewicz