FELNOTERAPIA

kot grafika

W naszej szkole, uczniowie mają okazje uczestniczyć w zajęciach z kotką rasy Sfinks Petersburski (Peterbald). Kotka towarzysząca terapeutce podczas zajęć z łatwością nawiązuje kontakt z dziećmi, ceni ich obecność, jest bystra, wesoła i towarzyska a przy tym bardzo cierpliwa. Obcowanie z naszą  kotką daje dzieciom mnóstwo radości i przynosi wiele korzyści.

Felinoterapia to jedna z form zooterapii, stosuje się ją w coraz większej liczbie placówek edukacyjnych i medycznych w całej Europie. W Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych ta forma zajęć jest niezwykle popularna. Uważa się, że  felinoterapia jest w stanie zmniejszyć skłonność do agresji czy zachowań antyspołecznych. Spędzanie czasu z kotem i zaspokajanie jego potrzeb rozwija empatię i troskę o małe i bezbronne zwierzę, uwrażliwia na  potrzeby innych, uczy odpowiedzialności i łagodności. Zwierzę daje także pretekst do rozmów, dlatego podczas zajęć łatwiej jest rozmawiać dzieciom o swoich odczuciach, wrażeniach, doświadczeniach. Głaskanie kota działa kojąco, zmniejsza stres i odpręża. Każdy program zooterapii opiera się na współpracy człowieka z odpowiednio przygotowanym zwierzęciem. Podobnie jak w przypadku psów, tak i koty posiadają swoje indywidualne cechy, które niezależnie od rasy, wieku czy płci predestynują je lub wykluczają z pracy z człowiekiem. Z uwagi na powyższe, organizacje zajmujące się terapią z udziałem zwierząt ustaliły pewne wymagania. Kot biorący udział w zajęciach felinoterapii powinien m.in. mieć więcej niż rok, co pozwala sprawdzić, czy jest towarzyski i łatwo nawiązuje kontakty z grupą ludzi, jego układ odpornościowy musi być wystarczająco stabilny, aby poradzić sobie z ewentualnymi infekcjami, czy drobnoustrojami. Ponadto kot musi być zaznajomiony z różnymi sytuacjami, takimi jak obecność innych zwierząt, hałas i tłum.

 Felinoterapeutka, dr Agnieszka Cieszyńska