Serdecznie zapraszam do kącika logopedycznego.
Znajdą tu Państwo: informacje, ciekawostki a także propozycje ćwiczeń i zabaw usprawniających wymowę dzieci.
Słowo „mowa” jest terminem szerokim i obejmuje język, artykulację i fonację. Sprawne posługiwanie się językiem jest jednym z warunków uczestniczenia człowieka w życiu społecznym. Dlatego opanowanie prawidłowej techniki mówienia, wyraziste wymawianie głosek i wyrazów daje dziecku szansę na sukces szkolny i pozwala uniknąć wielu niepotrzebnych stresów. Prawidłowa wymowa ma również wpływ na naukę czytania i pisania.
Warto wiedzieć, że:
-sześciolatek powinien mieć opanowane już wszystkie głoski i technikę mówienia. Dziecko w tym okresie powinno już swobodnie budować zdania poprawne pod względem gramatyki i składni
- pięciolatek ma prawo mówić jeszcze lyba zamiast ryba, a zaczyna wymawiać już sz, ż, cz, dż
-czterolatek będzie poprawnie wymawiał głoski s, z, c, dz, k, g
-trzylatek może cechować się wieloma nieprawidłowościami artykulacyjnymi: może mówić np. tula zamiast kura, może brzmieć „dziecinnie”, opuszczać sylaby w wyrazie, upraszczać grupy spółgłoskowe (mówić np. śupa midolowa zamiast zupa pomidorowa), ale potrafi już podnieść czubek języka do podniebienia podczas wypowiadania l i opanowuje wymowę głosek f, w.
Do podjęcia terapii logopedycznej skłaniać nas powinien przede wszystkim wiek dziecka,
przy czym dopuszczalne są w określonych grupach wiekowych małe odstępstwa artykulacyjne.
Podczas zajęć logopedycznych:
-
uzyskujemy prawidłową artykulację głosek
-
kształtujemy prawidłowy tor oddechowy (wydłużanie fazy wydechowej)
-
usprawniamy aparat artykulacyjny
-
rozwijamy słuch
-
wzbogacamy słownictwo
-
rozwijamy umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi
-
rozwijamy umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych
-
kształtujemy swobodne wypowiedzi dziecka
-
kształtujemy prawidłowe czynności fizjologiczne w obrębie aparatu artykulacyjnego (tj. połykanie, żucie, odgryzanie)
Drodzy Rodzice!
Potrzeba kilku minut dziennie
Logopeda po każdych zajęciach podaje ćwiczenia do wykonywania w domu. Wystarczy ok.10 minut dziennie systematycznych ćwiczeń ,by osiągnąć sukces w prawidłowej wymowie. Tempo postępów w terapii jest sprawą indywidualną, zależną od predyspozycji dziecka.
Jak rodzice mogą pomóc w rozwoju mowy swego dziecka dziecka ?
-
Mówić do dziecka w sposób „dorosły”, bez spieszczeń, nie naśladować mowy dziecka, ale i nie oczekiwać, że dziecko będzie do nas mówiło językiem osób dorosłych.
-
Zachęcać dziecko do mówienia, opowiadania - uważnie go słuchać.
-
Zwracać uwagę na zamykanie ust i oddychanie nosem (pod warunkiem, że nos jest drożny) - sprzyja to pionizacji języka i poprawnej artykulacji.
-
Zachęcać dziecko do gryzienia i żucia pokarmów stałych, np. skórki od chleba - ma to pozytywny wpływ na poprawę sprawności aparatu artykulacyjnego.
Oto przykładowe zestawy ćwiczeń:
-ćwiczenia warg:
1.Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej dolnej.
2. Naprzemienne wymawianie „ i –u”.
3. Cmokanie. Parskanie -wprawianie warg w drganie.
4.Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o itp.
5.Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „uśmiech”.
6.Ziewanie przy bardzo szeroko otworzonej buzi.
7„Uśmiech i dzióbek” – szeroki uśmiech na złączonych wargach i dziubek (jak do całusków).
-ćwiczenia języka:
1.Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę lewego i prawego kącika ust.
2.Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych.
3.Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
4.”Malowanie sufitu” w buzi – przy otwartej buzi język przesuwa się od zębów do gardła.
5.Liczenie zębów – dotykamy czubkiem języka po kolei dolnych (a później górnych) zębów podczas szerokiego otwierania jamy ustnej.
6.Kląskanie – przyklejanie do podniebienia całego języka i głośne jego odklejanie.
7.Piłeczka w buzi – wypychanie językiem policzków od środka.
8.Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte.
-ćwiczenia oddechowe:
1.Dmuchanie przez rurkę-słomkę do szklanki z wodą.
2.Dmuchanie na wiatraczek, skrawki waty, papieru, kolorowe piórka
3.Wydmuchiwanie baniek mydlanych.
4.Liczenie na jednym wydechu.
5.Powtarzanie zdań na jednym wydechu – najpierw krótkich, potem coraz dłuższych.
Bogumiła Wincewicz